Esteettisen Hammashoidon Klinikka
Pyydä maksuton hoitoarvio › Varaa aika › Ennen ja jälkeen ›
Esteettinen Hammashoito klipsu

Laadukas ja näkymätön oikomishoito | eSmile

Näkymätön oikomishoito kasvattaa suosiotaan

“Isoja tarinoita nämä ovat kaikki. Paras palkinto on nähdä asiakkaan kasvoilta se muutos, kun on taas vähän kivempi katsoa itseään peilistä”, kuvailee eSmilen johtava hammaslääkäri Hannu Vesanen.

eSmile on Helsingissä, Espoossa ja Kuopiossa toimiva yksityinen hammasklinikka, jolla on pienen perheyrityksen sielu ja kansainvälisesti kovatasoinen tekijäkaarti. Alan pioneereihin lukeutuva Hannu Vesanen valmistui ensimmäisenä suomalaisena American Academy of Cosmetic Dentistryn koulutusohjelmasta ja kuuluu Euroopan huippuosaajista koottuun Invisalign Esthetic Advisory Boardiin. Tänä syksynä myös kollegansa Petteri Viljakainen valmistui samaisesta koulutusohjelmasta jolloin eSmile on koko Euroopan ainoa klinikka jossa työskentelee kaksi AACD -tutkinnon läpikäynyttä hammaslääkäriä.

Vesanen perusti vaimonsa, toimitusjohtaja Terhi Vesasen kanssa ensimmäisen eSmile-vastaanoton Kuopioon vuonna 2007. Sen jälkeen yritys on houkuttanut liudan kunnianhimoisia hammaslääkäreitä riveihinsä. eSmilen ydinpalveluihin kuuluu aikuisten lähes näkymätön oikomishoito.

Hellävarainen ja kestävä hoito säästää omia hampaita

eSmilen toimintaa on alusta asti ohjannut filosofia, johon kuuluvat non-invasiivinen eli asiakkaan omaa kudosta mahdollisimman pitkälti säästävä hoito, sekä toiminnan ehdoton eettisyys.

“Monessa kansainvälisessä kaupungissa estetiikkabisnes ei ole todellisuudessa kovin kaunista saati eettisesti toteutettua. Nopeasti ja edullisesti toteutettu lopputulos on yleensä esteettisesti huono ja saavutettu täysin terveyden kustannuksella. Laadukkaasti toteutettava hoito parhaimmassa tapauksessa kohentaa merkittävästi terveyttä ja elämänlaatua. Ei se helpoin ja edullisin tie mutta ehdottomasti asiakkaan kannalta se paras.”

Laadun ja etiikan lisäksi yksilöllinen, parhaassa tapauksessa loppuelämän palvelu ajaa eSmilen arvoja.

“Hoitokokonaisuuksien jälkeen asiakas ei jää yksin, vaan hoidon tuloksen seurannat ja perushammashoito voidaan toteuttaa täällä”, Vesanen kertoo.

Laadukasta jälkeä ilman turhaa jäykistelyä

Hammaslääkärin arjessa motivoivat paitsi palkitseva työ ja itsensä haastaminen, myös tiivis työyhteisö. Kannustava ilmapiiri ja toinen toisensa tukeminen ovat eSmilella työskentelyn kulmakiviä.

“Tietoa ei pantata vaan kollegoja tuetaan. Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta itse”, Viljakainen kiteyttää.

Saumaton tiimityöskentely ja hyvä henki vastaanotolla näkyvät myös asiakkaalle. “eSmilelle hyvinvoiva työyhteisö on sydämen asia. Vanhanaikaista työpaikan ammattihierarkiaa ei ole, minkä ansiosta koko henkilöstöllä on alalle aivan poikkeuksellisen monipuoliset tehtävät. Myös asiakas hyötyy sujuvasta yhteistyöstä. Me haluamme tehdä korkeatasoista työtä hyvällä meiningillä ja huumorilla”, Vesanen korostaa.

Sosiaalisen median trendit huolestuttavat hammaslääkäreitä

Moni asiakas hakeutuu eSmilelle esteettisten syiden vuoksi. Lähes jokaisessa tapauksessa esteettisten epäkohtien taustalla ovat kuitenkin terveydelliset seikat, esimerkiksi hampaiden kulumista aiheuttavat purentaviat. Vesanen ja Viljakainen ovat huolissaan sosiaalisessa mediassa leviävistä trendeistä sekä niiden vaikutuksista nuoriin. Esteettistä hammashoitoa lähdetään usein hakemaan kaukaa halvempien hintojen perässä, vaikka laadusta tai eettisestä toiminnasta ei ole takeita.

“Estetiikkaturismin pahimmissa paikoissa omat hampaat hiotaan olemattomiin ja posliinia vedetään korvasta korvaan. Se on kaukana meidän ideologiastamme”, Viljakainen sanoo ja Vesanen jatkaa:

“Peruuttamattomien toimenpiteiden jälkeen ollaan pahimmassa tapauksessa hampaattomia tai implanttien varassa. TikTokissa kiertää videoita, joissa nähdään sinivalkoisena hohtavia hammasrivistöjä. Posliinikerroksen alla näiden parikymppisten omat hampaat on hiottu tikuiksi. Lopputuloksesta voi nauttia oman aikansa, mutta näitä hampaita päädytään juurihoitamaan usein viimeistään kolmekymppisinä. Nelikymppisinä joudutaan jo poistamaan omat hampaat ja laittamaan implantteja tilalle – kaikki sen takia, että kaksikymmentä vuotta aiemmin katsoi väärän TikTok-videon.”

Nuoret sukupolvet ovat esillä enemmän kuin koskaan. Itsensä edustaminen sosiaalisessa mediassa aiheuttaa monille paineita ja esteettisen hammashoidon kysyntä lisääntyy jatkuvasti. Nuorelle on valtava henkinen taakka, jos ei voi hymyillä tai nauraa vapautuneesti.

“Nuorilla saattaa olla isoja haasteita ja estoja, jos esimerkiksi kokee että ei voi olla oma itsensä sosiaalisissa tilanteissa. Onneksi nykyään moni vanhempi auttaa nuorta eteenpäin ja tulee esimerkiksi vastaanotolle tueksi”, Vesanen kertoo.

”On meille kunnia asia, että yhä useampi vanhempi luottaa meille teini-ikäisen esimerkiksi kiillelaikkujen käsittelyyn tai oikomishoitoon”, Viljakainen lisää.

Purenta kuntoon ennen kuorikoita

Myös Vesanen itse on käynyt läpi Invisalign-hoidon, kun oma purenta oli saatava kuntoon. Hammaslääkäri halusi paitsi astua asiakkaan saappaisiin, myös käyttää kokemusta koulutusmateriaalina. Oikomisen aikana päänsäryt hävisivät ja prosessi oli juuri niin helppo, kuin asiakkaat sanoivat.

“Moni harmittelee, että ei ole lähtenyt hoitoon aiemmin. Esimerkiksi nyt pandemia-aikana koko homman olisi voinut hoitaa maskien takana”, Vesanen sanoo.

Asiakkaat ovat usein hankkineet paljon tietoa etukäteen, mutta epärealistisiakin odotuksia esiintyy. Moni kaipaa nopeaa muutosta, mutta eSmilen periaatteisiin kuuluu hoitaa pohjatyö huolella. Vesanen käyttää mielellään kylpyhuonemetaforaa.

“Kun lähdet kaakeloimaan kylpyhuoneen seinää, et halua että betonipinta on epätasainen. Vastaavasti meillä hoidetaan ensin purenta kuntoon. Usein asiakas haluaa kuorikot, mutta on lopulta oikomishoidon jälkeen niin tyytyväinen, että päättää jättää ne väliin. Juuri tässä toteutuu eSmilen filosofia – minimaalinen kudokseen kajoaminen, mutta asiakkaalle maksimaalinen hyöty.”


Kansainvälisyys ja digitalisaatio kehittävät hammashoidon alaa

eSmile on monelle kunnianhimoiselle hammaslääkärille unelmien työpaikka.

“Jos haluaa tehdä esteettistä ja kokonaisvaltaista hammashoitoa tosissaan ja keskittyneesti, eSmile on Suomessa paras vaihtoehto. Kun on palava halu oppia jatkuvasti uutta ja kehittää itseään, kaikki tiet johtavat tänne”, Viljakainen summaa.

Sekä Vesanen että Viljakainen kartuttavat osaamistaan aktiivisesti ulkomailla ja kouluttavat lisäksi muita hammaslääkäreitä. Molempia ajaa jatkuva jano kehittyä paremmaksi omassa taiteenlajissaan.

“Kansainväliset meriitit ovat kivoja ja verkostot tärkeitä, mutta ei tätä niiden takia tee. Täytyy tehdä paljon töitä tullakseen oikeasti hyväksi. Itse olen päässyt kymmenessä vuodessa vasta alkuun, ja nälkä kasvaa syödessä”, Viljakainen kertoo.

Vesanen ja Viljakainen viihtyvät itse mukavuusalueen ulkopuolella, ja haluavatkin kannustaa myös nuoria hammaslääkäreitä maailmalle. Vaikka paikallisessa koulutuksessa on paljon hyvää, jumittuneet rakenteet kannattaa ravistella pois ja pysyä avoimena uudelle.

“Jos asiat tehdään aina samalla tavalla kuin on opittu, ei kehitystä voi tapahtua.” Viljakainen lisää.

Vesanen näkee myös Covid-pandemiassa jotain hyvää, sillä yritykset ovat joutuneet entistä enemmän panostamaan digitaaliseen kehitykseen. Vesanen itse haluaisi nähdä alalla vielä enemmän tuotekehitystä.

“Nykyinen digitalisaatio tekee kaikesta läpinäkyvämpää, seurattavampaa, laadukkaampaa ja toistettavampaa. Seuraavat kaksikymmentä vuotta tulevat olemaan hurjaa kyytiä kehityksen saralla.”